‘Meer webshops krijgen probleem door overmatig retourneren’

‘Meer webshops krijgen probleem door overmatig retourneren’

Sans Online, een Twentse online retailer, kampt met grote problemen. Bijna de helft van hun online verkochte kledingstukken worden geretourneerd! De eigenaar, Tom Sans, is er klaar mee.

Zware parfumwalmen, een vieze sigarettengeur of een penetrante zweetlucht. Het komt allemaal voorbij in de vijf pallets vol geretourneerde pakketten die de ondernemer gemiddeld dagelijks krijgt. Het is zo erg uit de hand gelopen dat het een fulltime job geworden is.

Mensen kopen hetzelfde product, maar dan in meerdere maten

Nederlanders zijn erg makkelijk in het retourneren van online aangekochte producten. Ze bestellen bijvoorbeeld drie truien in meerdere maten. De leukste houden ze, maar de rest sturen ze achteloos weer terug. ‘Een groot probleem’, aldus de Rijssense ondernemer.

Het terugsturen van zoveel producten zorgt voor problemen binnen de kledingbranche. Zo maakte Sans Online vorig jaar een verlies van 200.000 euro. Waarom? Maar liefst 48 procent van de kledingstukken werden geretourneerd!

Grotere webshops maken het de kleinere ondernemers lastig. Ze hebben voldoende geld om de verliezen te dekken en weten zo de andere bedrijven weg te concurreren. Sans Online probeerde hier in mee te gaan, maar wist niet te winnen van de giganten zoals Zalando en Wehkamp.

Consumenten zijn online vaak compleet anders in hun gedrag ten opzichte van hun werkelijke ik. ‘Op de klantenservice krijg je soms de meest verschrikkelijke opmerkingen. Ik kan me niet voorstellen dat mensen in het echt ook zo zijn. In de winkel zouden zo nooit zoiets zeggen.’ . Ook zijn ze makkelijker en minder menselijk betreft het terugsturen. Zo stuurde een vrouw drie kledingstukken op drie verschillende dagen terug. De vrouw hoefde geen kosten te betalen, maar de e-retailer zat opgescheept met driedubbele retourkosten.

Bron: AD.nl

Een reactie plaatsen

%d bloggers liken dit: